Två föredrag

Igår var jag på Uppsalas kulturnatt, inbjuden av VSF för att prata fildelning. Det blev ett lyckat arrangemang – det var mest en trogen skara vänsterpartiet som satt ner, men allt eftersom samlades en skara av de som passerade förbi tältet  bakom stolsraderna. Jag pratade framförallt ur en ekonomisk vinkel, så det blev en del om patent också, och jag tror den vinkeln fungerar bra.

Så idag kunde jag återanvända samma upplägg på en kurs för Ung Vänster-medlemmar i Stockholm. Bland annat lyftes frågan om datorspelen, och vi kom väl fram till att det var bland de svårare frågorna att lösa. Det borde gå att göra en del med någon form av kulturstöd, vi kan sänka momsen på spel och det finns en del exempel på nya affärsmodeller. Problemet är mycket att det handlar om en så stor omsättning, så det krävs en hel del.

Ska jag vara lite optimistisk kan man hoppas på projekt som Blender. Kan vi se till att det finns riktigt bra, fria spelutvecklarverktyg kan det hjälpa till att dra ner investeringskostnaderna. Idag har jag svårt att se att fri mjukvara skulle kunna konkurrera på allvar med de stora spelprojekten, men om inte annat skulle vi kunna sikta på just en fri grundstomme av mjukvara.

Micke

4 thoughts on “Två föredrag

  1. Därtill löser datorspelsekonomin delvis sig själv, genom att allt fler spel blir onlinespel som inte längre tar betalt för (kopieringsbar) information, utan tar betalt för deltagande i en virtuell värld. World of Warcraft är kanske det tydligaste exemplet och ett ofantligt profitabelt företag.
    Inte helt olikt tendenserna till stärkt liveekonomi på musikområdet alltså.

  2. Tack igen för ett bra föredrag i Uppsala. Förklara mer på vilket sätt varför datorspelen skulle vara problematiska? Är det för att speltillverkarna inte kan livnära sig på livekonserter som musiker?

    Jag spelar inte själv (förutom kanske lite xtris – gubbigt?) men jag lever också med Rasmus föreställning om att spelföretag minsann kan dra in en slant på onlinetjänster.

    Någon har sagt att spelbranchen dessutom är rätt van vid piratkopieringsproblemet – det är s.as. inneoende i tekniken som branchen vilar på.

    Det kan jag iofs förstå. Under alla år av glatt spelande hemma hos kompisar under glada 80’s förekom det, åtminstone inte i min vänkrets, några köpta ex av Boulder Dash, Summer Games, Pitstop II, etc. Men det är kanske inget argument som lagstiftaren kan använda sig av…

    Men å andra sidan – varför ska spelföretag få kulturstöd? Är det för förmodat minskade inkomster om deras spel finns att ladda ner? Ska då i logikens namn även Sony BMG få stöd som kompensation sin vikande omsättning? Eller hur får man resonera där?

  3. Glöm detta med ekonomi och kulturstöd affärsplaner med mera.
    Upphovsrättslagen är till för att juridiska spelregler skall finnas för upphovsmän. Liv plus sjuttio år och för inspelningar 50 år (närstående rättigheter. Det ni diskuterar här handlar om affärsavtal. Svenska IFPI (skivbolagen) har ett affärsavtal med SAMI (artister och studiomusiker).
    Det handlar om upphovsrätt och inte fildelning!
    Ty – riksdagen är lagstiftare.

    På Ljuv Musik (Forum/Politik) diskuteras Vänsterpartiets motion! Ur musikern/upphovsmannens synvinkel.

  4. Rasmus: Helt sant, det var främst det jag menade med nya affärsmodeller. (Dock finns det en risk att de hjälper terrorister att planera sina dåd.)

    Mats: Det var kul att vara där! Jag har fått ganska mycket frågor på temat ”varför behövs det stöd?”, så jag ska försöka dra ihop ett ordentligt inlägg om det nån dag. Men min poäng är i all enkelhet att vi underinvesterar i datorspelsproduktion, eftersom många som har nytta av den inte bidrar till finansieringen.

    Minata: Kul att se diskussionen! Riksdagen beslutar även om kulturstöd, och det är den arbetsuppgift vi fått att jobba med i första hand. Men skriv som sagt gärna lite om hur du tycker att lagstiftningen ska se ut, konkret.

Kommentera

