Dagens läsning

Copyriot skriver bra i SvD om förhållandet mellan teknik och juridik i FRA-debatten. Den nytolkning av det gamla marxistiska begreppsparet materialism och idealism han gör där tror jag kan tillämpas på kopieringsdebatten också: Jag upplever själv ofta att vi på de olika sidorna talar förbi varandra på ungefär det sättet. När Wiehe m.fl. talar högstämt om Upphovsrätten med stort U, har jag svårt att relatera till det: för mig framstår det som att den argumentationen aldrig kommer fram till något konkret om vad staten eller rättsväsendet egentligen ska göra.

Dagens demonstration på Sergels Torg var för övrigt mycket lyckad, även om kylan nog hade tagit ut sin rätt på många av de tappraste deltagarna när jag var där på eftermiddagen.

Dagens läsvärdhet nummer två var en artikel på Ars Technica om de pågående diskussionerna kring offentligt finansierad forskning och copyright i USA. Jag undrar fortfarande hur situationen ser ut i Sverige: nån dag hoppas jag träffa någon från Open Access-initiativet här.

Micke

2 thoughts on “Dagens läsning

  1. Hoppas jag kan hoppa in teorin här med en praktisk uppmaning om telekompacken. Fjellner klarade inte av att få ihop underskrifter http://www.fjellner.eu/2008/09/fjellner-continued-fight-for-the-freedom-of-the-internet/ men Eva-Britt Svensson klarade ut det med sin grupp.

    Har lagt upp kampanjslogan på euwikin:

    SUPPORT SWEDEN AND SVENSSON!!!

    on Tuesday 23 September, 2008

    Say NO! to surveillance of Internet users.

    Say YES! to Internet users’ access to content, services and applications.

    http://euwiki.org/index.php/Main_Page

    Hoppas du har många läsare! Det har nämligen så vitt jag vet aldrig hänt att Svensson fått majoritet i europaparlamentet för enskilda ändringsförslag. Men om alla svenskar hjälps åt kanske det går.

  2. Inom Open Access så ligger Lund först (som jag uppfattar det från Uppsala-horisont), men Uppsala är också på g. Det vill säga tekniskt stöd för Open Access-publicering finns eller är på väg.

    Problemet som jag uppfattar det är att doktorander måste publicera sig där det ger status i deras disciplin, vilket oftast är där professorerna publicerar sig. Annars har doktoranderna sabbat sin egen karriär. Professorerna å andra sidan publicerar sig där de alltid gjort.

    Typiska övergångsproblem mao. Ett tydligt tryck från uppdragsgivaren staten, liksom andra aktörer borde kunna påskynda processen.

    Ett närliggande problem finns inom medicin, pharmaci, teknik och naturvetenskap. Där håller en del på med ofoget att patentera resultaten av offentligt finansierad forskning, antingen för forskarnas, fakulteten eller samarbetspartners räkning. Här behöver staten sätta ner foten och säga att det som är offentligt finansierat blir allmän kunskap.

Kommentera

