Fildelningsdiskussion på KTH

Idag lyckades jag slita mig från jobbet för att kunna se den här diskussionen mellan fem olika fildelningsförespråkare uppe på KTH. Jag ska inte påstå att det var några storslagna nya insikter som kom fram ur det, men på nåt sätt fick jag ändå en känsla av att det här lite avrundar ett par års utveckling av den politiska situationen. De fyra från Sverige gjorde alla sin grej, och visade på att det blir en ganska bra samordning av det även om de har lite olika ingångar i frågan. Det som aldrig riktigt kom upp, men låg lite i luften var frågan vad som är nästa steg. Hur får vi ihop något som är större än summan av de här rörelsedelarna?

Vad jag saknade var en mer konkret strategidiskussion: delmål, målgrupper, styrkor och svagheter för olika aktörer just nu, punkter att enas kring och arbete som olika delar av fildelningsrörelsen gör bäst för sig själva. Jag vet inte om det är det som är nästa steg, men förutsättningarna för att börja en sån diskussion finns där.

Micke

Kommentera

