Skivbolagen i upphovsrätten

Rasmus Fleischer har tagit upp Ifpi:s 75-årsjubileum förr. I dagens Expressen sammanfattar han historien för den som inte hängt med. En av de frågor han väcker tycker jag är särskilt intressant:

Genast etablerades ett system där radion varje år betalar en summa pengar till Ifpi, som efter vissa omkostnader skickar hälften vidare till Musikerförbundets organisation Sami. Märkligt nog ifrågasätter ingen längre varför skivbolag ska värderas lika högt som musiker (en princip som av ren rutin fortsatt att gälla även för vår tids nätradio och avgifter på mp3-spelare).

Vi har glömt bort hur nära det var att musikerna fick hela radiokakan och skivbolagen fick klara sig på att sälja skivor, vilket föreslagits av såväl den nordiska utredningen som av ILO. En intervention från Italien ändrade läget och installerade ett korporativt system där musikerna sitter i skivbolagens knä.

Är inte det här en typisk fråga för oss i vänstern att lägga förslag om i upphovsrättsdiskussionen?

Rasmus kommenterar för övrigt också vårt besök på Stim på bloggen.

Micke

Advertisements

4 thoughts on “Skivbolagen i upphovsrätten

  1. Jag sitter och bläddrar i IFPIs enforcementnyhetsbrev. Finns online från nummer arton. IFPI erbjuder även en massa tjänster. Många handlar om enforcement.

    Jag är inte nån historiker så jag vet inte riktigt hur man korrekt karakteriserar den italienska facismen. Men efter det Rasmus skrivit känns det just som om allt i samhället på nåt sätt smälter ihop. Allt blir ett enda stort statligt samarbete mellan vad som i ett fritt samhälle är oberoende och motstående intressen.

    Konflikten mellan tidiga STIM och IFPI som Rasmus beskriver är superintressant! Tänker genast på att vi i telekompaketet en liknande intressekonflikt mellan IFPI och ISParna. Och sammansmältningen ska i detta fall PTS stå för.

  2. Det är egentligen en fråga om att kontrollera en marknad, vilket i sig inte är någon ny idé.

    Men vad vi ser nu är egentligen en sammansmältning, mellan stat och kapital.
    Mellan den politiska makten och den ekonomiska.

  3. Copyright Cartels on alert

    The copyright was invented by the British Crown, for the sole purpose of controlling who would, and would not, be permitted to own and operate a printing press. Without the copyright something the Crown disapproved of could be disseminated to the masses or, even worse, the masses would be able to communicate en mass amongst themselves.

    The Copyright Cartels and their politicians are making every effort to do the same to the Internet right now, under the guise of copyright protection, digital rights management, and laws making the disconnection of a controviersial website the default mode, rather than an exception.

    Do nothing, do not speak out, and they will likely succeed. The cultural and economic impact is enourmous for the next several generations of people.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s