"Stäng ner", tycker SF

Monopolbolaget för svensk bio svarar så här på frågan om den nya IPRED-lagen kommer att stoppa fildelningen:

– Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Samtliga leverantörer som ger access till sidor som The Pirate Bay borde stängas ned helt, säger SF:s Rasmus Ramstad.

Smaka på den, nätet! Ramstad menar att om Bredbandsbolaget m.fl. inte blockerar alla sidor ”som The Pirate Bay” – whoohaa! – ska de ”stängas ned”. Bort med all BitTorrent, laglig eller inte. Bort med alla sökmotorer eller anslagstavlor där det inte kan uteslutas att det förekommer upphovsrättskyddat material bland länkarna.

1900-talet, här kommer vi! Civilisationens höjdpunkt finns att hitta i en kombination av text-TV och betalfilmkanaler.

Micke

Uppdatering: Rasmus Ramstad har låtit korrigera DN-citatet. Nu ser det istället ut så här:

– Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Exempelvis borde man stänga accessen till sidor som The Pirate Bay, säger SF:s Rasmus Ramstad.

Dvs. samma sak som förut, men med andra ord. Han menar just det han sade. För övrigt:

”Täältä tullaan, 1900-luku!”, irvailee puolestaan vasemmistopuolueen Mikael von Knorring omassa blogissaan. ”Sivilisaation huippu saavutettiin teksti-TV:n ja maksullisten filmikanavien myötä.”

…skriver en bloggare från finska piratpartiet. Tack! Det är första gången vad jag vet som någon översätter nåt jag skrivit till finska, och det med ett uttryck som lär vara en iteration av sånt som sagts länge i fildelningsdebatten.

7 thoughts on “"Stäng ner", tycker SF

  1. Ping: Rick Falkvinge (PP) » Chefen för SF vill stänga Internet

  2. Det här är ju faktiskt helt vansinnigt. Att en företagsledare för ett företag som sysslar med något som genom historien starkt har förknippats med yttrandefrihet kan gå ut och kräva att internetoperatörer som länkar till alla former av sökmotorer ska stängas är minst sagt skrämmande. Men man blir ju inte förvånad med tanke på att borgare i liberala demokratier aldrig står upp för yttrandefrihet eller demokrati så fort deras profiter är det minsta hotade.

    Tyvärr får man ju säga att vänsterpartiet i och med Siv Holmas agerande i praktiken inte heller är ett tillräckligt starkt skydd mot denna typ av anti-demokratiska rörelser.

  3. Ping: Vi kan ju lika gärna lägga ner Internet istället « Utsikt från höjden

  4. Jag satte kaffet i halsen när jag hittade hans uttalande. Till SF : jag tackar för många år som kund hos er, men jag måste tyvärr meddela att jag kliver av galenskapståget nu.
    Jag hoppas innerligt att detta bara är en PR stunt för att lansera en nytappning av Don Quijote, men för säkerhets skull så får man väl se till att undvika Svensk Bio.

  5. I det finska citatet står att du skrivit på din egen blogg. De facto så är det väl sant. Men tillhör inte den här bloggen rent formellt vänsterpartiets arbetsgrupp för fildelning och upphovsrätt?😉

Kommentera

