8 skäl till sjunkande musikinkomster

En Jens Roland sammanfattar bra 8 olika skäl till att exemplarförsäljningen krymper på TorrentFreak. Slutsatsen ser ut så här:

The fact is that the music industry’s revenues have been artificially inflated for decades because of limited consumer options. The last 15 years of innovation have lifted those limitations, effectively leaving the music industry with an obsolete, defective business model of monopolized production technology…

Det är inte konstigt att omsättningen sjunker när man bryter upp ett oligopol. Alla förväntar sig att ökat internationell konkurrens sänker matpriserna på ICA. Varför skulle ett internationaliserat musikintresse, på en marknad där trösklarna i det närmaste sopats bort helt, inte kunna få samma effekt?

Samtidigt kan man mycket väl tänka sig att det har funnits en fördel med oligopolet också: om den högre omsättningen också har investerats i musikproduktion och inte bara fallit bort i vinster och marknadsföring. Sverige hade fasta bokpriser fram till 1970 för att uppnå en motsvarande effekt.

Det finns inget som säger att marknadsutfallet är samhällsekonomiskt rätt. De liberala nationalekonomiska modellerna vill gärna hinta åt den slutsatsen, men så fort man börjar prata externa effekter faller det resonemanget. Kultur, och särskilt sådan kultur som kan spridas fritt, har gott om positiva externa effekter som även en liberal kan åberopa.

I slutänden bestämmer vi tillsammans hur stor del av vår samlade arbetstid som ska ägnas åt musik. Fildelningsdebatten är ett bra tillfälle att samla stöd för en progressiv kulturpolitik. Fler heltidsmusiker, fler ljudtekniker, fler råddare. Inte genom fasta priser, men kanske genom digitala bibliotek med en rejäl biblioteksersättning?

Micke

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s