Nätet som kabel-TV

Läser hos Erik Josefsson om hur Storbritannien plötsligt anammat nätet-som-kabel-TV-perspektivet. Det slår mig att det här är ett av de grundläggande skälen till att jag inte tycker vi ska driva på för någon bredbandsskatt/CopySwede-modell, utan satsa på digitala bibliotek istället.

”Förut köpte vi CD-skivor och VHS-kassetter, men ungdomarna vill ladda ner allt till datorn nuförtiden” – ungefär så brukar resonemanget går. Problemet med det tankesättet är att det missar så mycket av vad som händer på nätet. Kvar blir en nedladdningsstation, ett kabel-TV-abonnemang.

Från ett vänsterperspektiv borde tvärtom deltagandet, de gemensamma projekten, stå i centrum för vad nätet är just nu. Vi är mitt i en guldålder för att inte bara distribuera utan också producera kultur utanför mainstream. Kulturpolitiken måste ha det som utgångspunkt.

Därför blir frågan ”vem ska pengarna gå till?” så betydelsefull. Kassettersättningens urvalsprincip – det som går på TV1-5 – är unken. Tillämpad på nätet skulle det ge en mycket tydlig konservativ symbolik: problemet är att storproduktionen inte fungerar som förr.

De närmaste veckorna ska jag försöka utveckla en rad problem jag ser med en bredbandsskatt/CopySwede-modell. Efter det kommer jag att skriva mer utförligt och konkret än hittills om hur en satsning på digitala bibliotek skulle kunna se ut, och varför det är en mycket mer framkomlig väg.

Micke

Kommentera

