Rapport från Göteborg

Det var ett jäkligt roligt och stärkande seminarium i Göteborg! Mycket folk och väl arrangerat. Jag är hemskt glad att jag blev inbjuden, och det kändes kul att få så mycket respons från folk, både under och efter det pass där jag var med.

Nu har PiratTamm lagt upp flera av passen på YouTube, och dessutom finns de som mp3:or. Kollade just igenom det pass där jag och Christian Engström (pp) diskuterade frågan ”Hur ska de få betalt då?”, och för den som vill kika in det i efterhand kommer en sammanfattning:

Första delen (ovan) är den 10 minuters inledning jag gör kring varför vi fildelningsförespråkare ska prata om kultursatsningar. Huvudpoängen är att vi alltid ska vara tydliga med att vi vill att det ska produceras mer film och musik, och att vi också kommer att stå i första ledet för att se till att det på ett eller annat sätt blir så.

Christian går i andra delen igenom en del av orsakerna till att statistiken för kulturekonomin ser så bra ut, trots många påståenden om motsatsen. En publikfråga tar oss också in i datorspelsdiskussionen, där vi konstaterar att den är lite knepigare än de andra.

En bit in i del tre lägger jag fram tanken om digitala bibliotek och argumenterar helt kort för att det är ett strategiskt bra förslag för fildelningsrörelsen att jobba med. Dessutom försöker jag – som annars jobbar med ekonomisk politik – visa på hur små summor det rör sig om, statsfinansiellt, för att göra kultursatsningar. Tyvärr missar jag en nyckelsiffra: idag använder vi 1-2% av skatteinkomsterna till kulturpolitik totalt, och då är det främst sånt som kommunala musikskolor.

I del fyra svarar vi på lite frågor från publiken om framförallt datorspel, och i den sista snutten får jag chansen att avrunda diskussionen.

Just nu ligger två av de andra passen också uppe, så kolla in dem med. Förutom allt annat skoj lyckades jag också prata med Johan Söderberg, som skrev boken Allt mitt är ditt, för första gången. Dessutom fick jag en juste tågresa hem på mig att plöja Pirate Bay-domen…

Micke

Kommentera

