Naturliga monopol på nätet

Tim O’Reilly ger en bra introduktion till storföretagens konkurrens om nätet:

And so we’ve grown used to a world with one dominant search engine, one dominant online encyclopedia, one dominant online retailer, one dominant auction site, one dominant online classified site, and we’ve been readying ourselves for one dominant social network.

But what happens when a company with one of these natural monopolies uses it to gain dominance in other, adjacent areas?

I den här uppbyggnadsfasen kommer det spela en jäkla roll om folk råkar fastna för fria eller proprietära alternativ. Fria Wikipedia var en milstolpe i framstegen, proprietära Facebook en saftig förlust.

Vi behöver fundera kring den sortens stigberoende, på hur vi kan tänka kring såna maktförhållanden. Det ser för närvarande omöjligt ut för proprietära alternativ att ta tillbaka sin gamla roll bland uppslagsverken – men det kommer också vara en rejäl uppförsbacke att ersätta Facebook med något som kan användas fritt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s