Kommunal nätpolitik i Norrköping

Idag var jag i Norrköping, inbjuden för att prata kommunal nätpolitik hos den lokala partiföreningen. Det blev ett väldigt kul möte, där alla lade sig i diskussionen och hade egna kommentarer. Efter att jag inlett om fri programvara och andra grundkoncept, ungefär som jag skrev i Röd Press, gick vi i på vad som skulle gå att göra på det kommunala planet.

Här är de idéer jag drog upp på mötet – inget revolutionerande, men de fungerade bra som stoff för diskussionen.

Se till att nätet används

  • etablera öppna, trådlösa nätverk
  • fri användning av bibliotekens nät, utan registrering
  • fri användning av skolnäten
  • kommunal wiki
  • demokratisera stadsplaneringen

Öppna standarder

  • kommunens dokument ska lagras i öppna standarder
  • kommunens hemsidor ska hålla sig till riktiga HTML-standarder
  • skapa interoperabilitet
  • bibliotekens tjänster ska inte kräva vissa program/DRM

Fri programvara

  • gå med i Open Sweden
  • all programvara som utvecklas med skattemedel borde släppas fri
  • gå stegvis över till fri programvara (OK med LOU)
  • skolorna strategiska
  • se till att IT-chefen kan fri programvara

Creative Commons

  • se över kommunens upphovsrättsskyddade verk
  • CC-licensiera undervisningsmaterial
  • använd wikipedia i undervisningen
  • låt biblioteken distribuera lokala CC-verk
  • biblioteken kan skaffa boktryckeri
  • pris till årets lokala CC-insats

Nåt särskilt jag missat? Ser fram emot fler punkter från er läsare, och vad Vänsterpartiet Norrköping till slut hittar på!

På mötet påmindes jag också om att jag av rent slarv underlåtit att CC-märka det jag skrivit här på bloggen. Det ska göras! Kopiering och remixning av listan ovan uppmuntras särskilt.

9 thoughts on “Kommunal nätpolitik i Norrköping

  1. Efter lite letande på bloggen Copyriot.se ”Rasmus Fletcher” hitta ja blogg inlägget ja sökte.
    wikipedia är en bra källa till hitta bas information, men man ska vara medveten om att det finns folk som trollar wikipedia (http://copyriot.se/2009/10/30/trolltyg-del-4-wikipedia-och-trollets-produktivitet/) och att man därför bör vara lite försiktig att änvända wikipedia i utbildnings syftet. Då ska man även lära ut att vara käll kristisk till texter både som man hittar på internet och i dagliga livet.

    • Så är det förstås. När jag skriver ”använda Wikipedia” tänker jag egentligen på deltagandet i första hand: arbetsuppgiften ”förbättra den här wiki-sidan” borde egentligen vara legio i flera ämnen. Det ger också en bra grund för läraren att utvärdera och ge respons på insatsen. Det är coskå ett utmärkt sätt att få upp ögonen för vad källkritik är och vad det ska vara bra för.

      • Ja, för att inte tala om landstingspolitiken som jag själv jobbar med just nu. Den som inte trott PP har något att tillföra där kommer snart bli varse.🙂

  2. Uppfriskande att läsa! Som lärarstudent tror jag att ni har mycket att hämta på att jobba med att digitalisera skolan. Någonting så simpelt som att kunna distribuera läroböcker som .pdf:er vore gyllene. Rent allmänt går det här ihop med CC-tänket kring undervisningsmaterial. Nu är det förvisso upp till skolor att välja vilka arbetsböcker de köper in, men skulle det gå att arbeta för att få skolor att uppmuntra läromedelsföretag att börja sälja .pdf:er/e-böcker?

    (En av mina drömmar inför framtiden är en laptop till varje elev och ett avskaffande av fysiska läroböcker, kombinerat med att varje ämne läggs upp som en RSS. Det är tyvärr allt för långt dit. :/)

    Iofs kanske lite OT, men nu håller jag redan på att pladdra om skolan: att utöka förslaget på digitala bibliotek till att även omfatta inscanning av böcker vore en fantastisk resurs för skolan. Wikisource och Runeberg är liksom redan bra hjälpmedel.

    • Jo, det finns mycket att hämta där! Framförallt tror jag på öppna läromedel, dvs. samarbetsprojekt där lärare (och även elever) tillsammans utvecklar materialet. Det pågår redan mycket intressant på den fronten.

  3. Skapa fler digitala allmänningar; gemensamma öppna mötesplatser gärna i anknytning till skolor, bibliotek och folkrörelser. Skapa samhälleligt ägda tjänster rörande tex forumsplattformar, lagring och mail.

  4. Ja, kanske det… lite skeptisk är jag dock. Vi var iofs. för offentliga alternativ för sånt som hemsidespublicering back in 2000, när vi öppnade diskussionerna i ungdomsförbundet. Då var bakgrunden konkret: geocities m.fl. byggde reklaminfesterade skrottjänster för sånt som borde vara fritt. Nu upplever jag att det behovet täcks mycket bättre – se bara den här bloggen, som ligger gratis på wordpress.com! Men finns det områden där gratistjänsterna är för dåliga kanske det är dags för en revival av de tankegångarna.

    Istället har jag varit inne på att det offentliga ska beställa fri programvara, både för eget bruk och med en blick för vad som skulle behövas. Ett exempel är att det skulle behövas ett fritt bokföringsprogram som uppdaterades av/med Skatteverket, för att förenkla administrationen i företagen. Man kan se det som små men högst lönsamma infrastrukturinvesteringar.

    Förslaget om digitala bibliotek (digitalabibliotek.se) innehåller ett par lösa tankar på att fungera också som sociala rum. Men jag tror man behöver knyta det till något konkret, en nyttighet av nåt slag. Erik Berg har varit inne på att demokratisera stadsplaneringen med sociala rum knutna till dynamiska lokalkartor, och det tror jag är spännande.

Kommentera

