Ekoeko 1: Ny serie på bloggen!

De senaste åren har jag suttit i en arbetsgrupp i Vänsterpartiet, ekoeko-gruppen, som haft i uppdrag från kongressen 2012 att ta fram ny politik som får ihop det ekologiska med den ekonomiska politiken. Gruppens slutrapport är nu färdig och släppt.

Det har varit ett spännande och roligt arbete, som jag lagt mycket tid på. För mig har det betytt att jag över de här åren har läst in mig konkret på en rad delar av klimatomställningen – utsläppsberäkningar, industripolitik, arbetstidsförkortning och kanske framförallt energifrågorna.

Ekoeko-seminarium 760x486

Slutrapporten presenteras för första gången offentligt, den 1 september.

Slutrapporten kommer kunna betyda mycket för Vänsterpartiet. Det är svårt att sammanfatta den rättvisande – den är lång! – men den är full av bra förslag. En sak som kanske särskilt intresserar trogna följare av den här bloggen är förslagen om medvetna teknikval och fri kunskap, på s 55-57. Där finns det bra skrivningar om användarfrihet, fri forskning och patentkritik.

Den innehåller också flera bra ingångar för att sätta omställningen i ett klokt politiskt sammanhang. Den diskuterar t ex förhållandet mellan fossilkapitalet och kapitalet i allmänhet i klimatfrågan. Det finns också en del första försök till framing, som jag tror är början på något riktigt bra.

Partistyrelsen kommer att ta fram ett förslag på punktprogram till kongressen utifrån rapporten. Det kommer i sin tur dra in stora delar av partiet i en kongressdebatt. Vi har en chans att för första gången ha en skarp diskussion om klimatstrategi som faktiskt kan samla partiet.

I den här serien texter tänkte jag ta upp en del av de punkter där vänstern skulle behöva en skarpare klimatlinje än slutrapporten föreslår. Den som läst färdigt rapporten har sett den reservation jag skrivit, som ligger sist och handlar om att siffrorna inte går ihop. Det kommer jag försöka utveckla här, men först tänkte jag ta tag i en del strategifrågor där vi skulle behöva driva fram ett nytänk.

Del 2 >>

Alla inlägg i serien >>

One thought on “Ekoeko 1: Ny serie på bloggen!

  1. Ping: Ekoeko 10: Ta rollen som det seriösa klimatpartiet | Vänsterteknik

Kommentera

