Vindkraft på pontoner

Hexicon_H3_Bild1Kika gärna in hos det här svenska projektet, som hoppas kunna leverera sin första fullskaliga vindpark 2020. Notera skalan – det är inga små pinnar!

Vindkraft på pontoner kan göra mycket skillnad den dag vi får till det och sätter igång på riktigt. Rejält med vind, stora snurror och bättre möjligheter att placera dem i södra Sverige eller i tätbebyggda länder. Jämnare vindar till havs skulle göra systemet mindre beroende av fossilgas som backup.

Hittills har det ofta blivit tokigt dyrt att bygga havsbaserad vindkraft, men med pontoner skulle det gå att producera alltihop industriellt på en och samma plats. Sedan bogseras plattformen iväg dit det ska med skepp. Teknisk utveckling ftw!

6 thoughts on “Vindkraft på pontoner

  1. Lite kul utveckling men jag tror inte detta kommer bli så omvälvande. Kollar man i tabell 4-36 i Elforsks ”El från nya anläggningar” ser man att fundamentets (i detta fall monopile) är ca 15-20% av kostnaden. Däremot tillkommer en massa ledningsdragning för havsbaserad vindkraft och kostnaden landar på mellan 75 och 79 öre/kWh (6% ränta). Även denna struktur skulle vara gratis skulle kostnaden vara signifikant högre än landbaserad.

    Självklart ska vi testa men inget vi måste vänta in som kommer förändra allt (men det vet jag att du inte heller tycker).

    • Intressant! Det som får mig lite extra entusiastisk är framförallt att möjligheterna att industrialisera produktionen ökar, som med SMR. Det öppnar en massa potential för att sänka kostnaderna, både idag och med fortsatt utveckling. Känns som att så många energislag lider av en dålig ratio av kostnader i industri/på plats.

      • Jo men vindkraft har redan tappat denna potential (av massproduktion). Exempelvis så ligger 65% av kostnaden för ett vindkraftverk (på land) för själva vindturbinen. Det beror just på att de kunnat fabrikstillverka med stora serier.

        Jag tror heller inte vi kommer se en stor monteringsfabrik någonstans då kostnaden för att bogsera på plats blir för stor.

        Denna öppna artikel går igenom kostnadsfaktorer för havsbaserad vindkraft. Bland annat kan man i figur 8 se hur kostnaden ökar med avståndet från land. På förespråkarna för denna teknik så låter det ju ofta som vi kunde bebygga världshaven när sanningen nog snarare är att de kommer byggas nära land.

        Levelised cost of energy for offshore floating wind turbines in a life cycle perspective

      • OK, jag trodde det såg annorlunda ut! Är det 65 av byggpriset eller över en livscykel?

        (Och är det verkligen så dyrt att bogsera grejer? Trodde det var småpotatis.)

      • Ja, 65% av kapitalkostnaden är för själva turbinen på ett landbaserat vindkraftverk.

        Jag har ingen exakt siffra på bogseringskostnaden men gjorde ett överslag på bara bränslekostnaden för att bogsera och de blev inte försumbart, sedan tillkommer hyra för bogserbåtar (2 st). Ett räkneexempel kan vara hur lång tid det tar att bogsera om man antar att de bogseras i 8 km/h. Då tar 50 mil nästan 3 dagar då vädret måste vara nog bra. Det är troligtvis därför de vill montera dem 3 och 3.

        Däremot hörde jag på twitter att det är viktigt att komma ner i vikt och att just denna lösning troligtvis är för tung. Där menade man att just Hexicons lösning skulle ha svårt att hamna under 900 ton stål per installerad MW. Med ett stålpris på 300 $/ton ger det en materialkostnad på > 2.3 MSEK/MW att jämföra med ca 12 MSEK/MW för investeringskostnaden på land. Alltså inte försumbart även om monteringen kan automatiseras så mycket att kostnaden för denna jättestruktur blir låg.

        Men jag är långt från en expert men att detta skulle bli billigare än landbaserad vindkraft håller jag som osannolikt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s